۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۵۹۱۱۶۸

یادداشت | الگوی فقهای سیاستمدار

روضه‌های آیت الله هاشمی شاهرودی علاوه بر محل کسب معارف محلی برای حل مشکلات مردم بود.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله هاشمی شاهرودی شب گذشته، هفتم دی، پس از گذشت هفت دهه از زندگی پر برکتشان به لقاء الله پیوست، که این ضرری جبران ناپذیر، برای جهان اسلام است.
 
قال رسول الله: موت العالم ثلمه فی الاسلام لا تسد ما اختلف اللیل و النهار؛ در گذشت عالم، رخنه‌ای است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هیچ چیز آن را جبران نمی‌کند. (کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫)

شهید صدر در نامه‌ای به یکی از شاگردانشان درباره آیت الله هاشمی شاهرودی گفته بودند آقای هاشمی شاهرودی رشد علمی شگفت‌انگیز و نبوغ‌آمیزی دارد؛ و درباره رابطه علمی میان خود و آیت الله هاشمی گفته بودند: آقای هاشمی شاهرودی به‌عنوان وجود من است.

در تراز استاد

آیت الله شهید صدر فقیهی اصولی و قوی در فقاهت و نظام سازی بودند که می توان آیت الله هاشمی شاهرودی را وارث حقیقی این فقاهت و علوم دانست.

برخلاف برخی دروس خارج آیت الله هاشمی شاهرودی در درس خارج خود برای تبیین یک مسئله‌ فقهی علاوه بر جنبه‌های اصولی تمام جوانب تاریخی، کلامی، اقوال متقدمین و متاخرین و سیره و ... را مورد بررسی قرار میدادند و به تمام جوانب مسلط بوده که می توان گفت درس خارج ایشان به معنی حقیقی کلمه درس خارج بود.

این عالم کم نظیر به صورت تفصیلی به احکام مستحدثه و روز و به مسائل اجتماعی و قضائی و سیاسی اسلام در کتب و سخنرانی‌ها و درس‌های خود پرداختند و وارث حقیقی شهید صدر در علم و عمل بودند.

کنار مردم

آیت الله هاشمی شاهرودی در دوران تصدی ریاست قوه قضائیه جلسات هفتگی دیدار مردمی داشتند و مشکلات مردم را رو در رو میشنیدند و به سعه‌ی صدر فراوان آن مشکلات را پیگیری و در غالب موارد حل میکردند حال آنکه بسیاری از مسئولین در رده‌های بسیار پایین‌تر از رئیس یک قوه را گاهی مردم در طول یکسال هم نمیتوانند ملاقات کنند!

حسینیه آیت الله شاهرودی، دهه محرم در شهر قم و در دهه آخر ماه صفر در مشهد مقدس مراسم عزاداری برپا بود و خیل عظیم عزاداران حضرت سیدالشهداء علیه السلام و امام رضا علیه السلام در این مراسمات در حضور این مرجع عالیقدر شرکت میکردند و عده زیادی از مردم نامه‌های خود را در این مراسم به آیت الله هاشمی شاهرودی می رساندند.

بدون استثنا چند روز بعد به صاحبان نامه‌ها تماس می گرفتند و مشکلات آن‌ها را پی گیری می‌نمودند. در یک مورد فردی را میشناختم که به دلیل بدهی مالی زندانی بود و به مرخصی آمده بود و در دهه آخر صفر با شرح مشکل خود در نامه‌ای به آیت الله هاشمی شاهرودی و کمک ایشان این فرد از زندان آزاد شد و امثال این فرد زیاد بودند از مردمی که مشکلاتشان به دلیل همین مردمی بودن و سعه صدر و دغدغه مندی و دلسوزی آیت الله هاشمی شاهرودی حل شده بود.
روضه‌های آیت الله هاشمی شاهرودی علاوه بر محل کسب معارف محلی برای حل مشکلات مردم بود.

یکی از دستاورد‌های دوران ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی که ناشی از همین مردمی بودن و دلسوزی و دغدغه مندی ایشان بود شورا‌های حل اختلاف است که با دستور ایشان ایجاد شد تا آخرین راه برای مردم شکایت و دادگاه و تبعات آن برای طرفین باشد تا ان شالله بسیاری از مشکلات در شورا‌های حل اختلاف حل شود و نیاز به شکایت و وقت گذاشتن در دادگاه‌ها نباشد.

الگویی برای فقهای سیاستمدار!

فقها و عالمان زیادی در سیاست ورود کردند و خواستند سکولار نباشند، اما برخی به دلیل فهم اشتباه از سیاسی بودن سیاست زده شده و وارد دسته بندی‌ها و سلایق سیاسی شدند که قطعا شأن عالم شیعه ورود به این دسته بندی‌ها که بر اساس اختلاف سلایق شکل میگیرد نیست.

اما آیت الله هاشمی شاهرودی با ورود صحیح به سیاست الگویی برای فقهائی شدند که قصد ورود به عالم سیاست را دارند. ایشان همواره پیرو ولایت و تابع امام خامنه ای بودند و در فتنه‌ها دست از حمایت از ولایت بر نداشتند و سکوت نکردند. در عین حال وارد دسته بندی‌های مرسوم سیاسی نشده و همیشه جهت وحدت ملی حول محور ولایت فقیه تلاش کردند تا آرامش بر جامعه برای مقابله با دشمنان اصلی جهان اسلام حاکم شود.

آری! ایشان عامل به اشداء علی الکفار بود و با دشمنان حقیقی اسلام همچون آمریکا و صهیونیسم مقابله جدی میکرد و همواره مشغول ستیز و سخنرانی و روشنگری درباره این دشمنان بود و در امور داخلی رحماء بینهم بودند و تلاش داشتند در اختلاف سلایق ورود نکنند و همیشه همه سیاستمداران را به وحدت حول محور ولایت و دشمنی با دشمنان اصلی انقلاب دعوت میکردند.

می توان گفت ایشان همچون استاد شهیدشان دوست و دشمن را به درستی شناختند و شأن مرجعیت که تراز بین المللی است و مورد توجه کلیه مسلمانان جهان است را حفظ کردند./918/ی703/س

مهدی قیاسی
ارسال نظرات